Hofsteenge & Wesseling Notarissen heeft meerdere kantoren

Samenlevingscontract of trouwen?

We gaan je hier wat opties laten zien als je twijfelt tussen een samenlevingscontact, geregistreerd partnerschap of in het huwelijksbootje treden onder huwelijkse voorwaarden.

Samenlevingscontract

Samenlevingscontract laten opstellen bij de notaris in Hengelo

Tegenwoordig wordt er vaker gekozen voor een samenlevingscontract. Dat komt omdat trouwen verliest aan populariteit en er nogal veel komt kijken bij het regelen van een hele bruiloft. Ook qua kosten ben je goedkoper af met een samenlevingscontract. Waarom zou je een samenlevingscontract laten opstellen? Met dit contract maak je concrete afspraken met je partner over diverse zaken. Je wordt ook automatisch elkaars toeslagpartner als je op hetzelfde adres staat ingeschreven. Je kunt zelf een contract opstellen, maar om er zeker van te zijn dat alles zwart op wit staat kan een notaris een samenlevingscontract opstellen. De volgende afspraken worden onder andere door een notaris vastgelegd in het contract:

- Afspraken over de woning

- De inboedelverdeling

- Verdeling van de betalingen in het huishouden

- Wie betaalt wat aan hypotheekkosten

- Regeling als één van de partners komt te overlijden

- Aanmelden voor het nabestaandenpensioen/partnerpensioen

- Afspraken rondom boedelverdeling bij een eventuele scheiding

- Belastingvrijstellingen

Wat zijn de voordelen van een samenlevingscontract?

Met een samenlevingscontract dat bij de notaris is opgesteld word je dus fiscale partners, dit levert veel belastingvoordeel op. Je krijgt daarnaast onder andere recht op partnerpensioen of als een partner komt te overlijden recht op nabestaandenpensioen. Wij adviseren wel om hiernaast ook een officieel testament op te stellen. In een samenlevingscontract wordt namelijk niet vastgelegd wat er bij overlijden met je privévermogen gebeurt of wat er moet gebeuren als je kort na elkaar overlijdt. Dan kan het ook goed zijn om een testament te laten opstellen voor de overgebleven familie.

Door het vastleggen van afspraken rondom de financiën is er minder kans op onenigheid wie wat betaalt. Deze duidelijke afspraken bieden zekerheid voor beide partners zowel nu als in de toekomst. Kortom, een samenlevingscontract biedt een groot aantal voordelen en voorkomt conflicten in een relatie.

Samenlevingscontract laten opstellen bij de notaris

Een samenlevingscontract is bindend. De afspraken die worden vastgelegd in het contract moeten beide partijen nakomen. Komen jullie er samen niet uit of zijn er onduidelijkheden over de gemaakte afspraken? Een notaris legt alles schriftelijk vast en kan uitleg geven over wat wel of niet belangrijk is om vast te leggen. Een samenlevingscontract is namelijk bindend. Daarom is het verstandig om de belangrijkste dingen in je leven wat betreft een huis kopen, financiën en pensioen goed te regelen. De netwerknotaris in Hengelo en Enschede kan je hierbij, tegen een leuk tarief, helpen om een wettelijk en geldig samenlevingscontract op te stellen.

Geregistreerd partnerschap

Geregistreerd partnerschap laten opstellen door de notaris in Hengelo

Het geregistreerde partnerschap is een samenlevingsvorm tussen twee mensen. Met deze vorm wordt wettelijk de relatie tussen twee personen bevestigd. In veel opzichten zijn het huwelijk en geregistreerd partnerschap hetzelfde. De partners hebben, evenals echtgenoten bij een huwelijk, een aantal rechten en plichten:

• Het recht om elkaars achternaam te gebruiken
  • Er geldt tussen de partners een (beperkte) gemeenschap van goederen
  • Bepaalde rechtshandelingen moeten met toestemming van de ander worden uitgevoerd
  • Je hebt onderhoudsplicht ten opzichte van elkaar gedurende het geregistreerd partnerschap
  • De onderhoudsplicht geldt ook na het geregistreerd partnerschap: er ontstaan alimentatierechten, die afhankelijk zijn van de duur van het huwelijk en/of er minderjarige kinderen zijn
  • Je bent elkaars erfgenaam; deelt het opgebouwde pensioen met jouw partner. Veel pensioenen bieden tevens de mogelijkheid tot het opbouwen van een nabestaandenpensioen
  • Je bent niet verplicht te getuigen in een rechtszaak tegen jouw partner.

Naast de overeenkomsten zijn er ook verschillen tussen het huwelijk en geregistreerd partnerschap.

• Het huwelijk wordt in het buitenland erkend; het geregistreerd partnerschap niet in alle landen
  • Je bent niet verplicht om elkaar het Ja-woord te geven
  • Een geregistreerd partnerschap kan onder bepaalde voorwaarden buiten de rechter om worden ontbonden
  • Het geregistreerd partnerschap kent geen “scheiding van tafel en bed”

Het geregistreerd partnerschap en de notaris

Sinds 1 januari 2018 is in de wet geregeld dat een geregistreerd partnerschap wordt aangegaan in een beperkte gemeenschap van goederen. Dit houdt in dat alle schulden en bezittingen van jullie samen zijn. De beperking hierop zijn erfenissen en schenkingen en privégoederen/-schulden van voor het huwelijk.

Je kunt er ook voor kiezen om zelf te bepalen onder welke voorwaarden je een geregistreerd partnerschap aan wilt gaan. Je maakt in dit geval een keuze welke bezittingen en welke schulden van jullie samen zijn en welke juist niet. Voor het opstellen van partnerschapsvoorwaarden, die afwijken van de wet moet je naar een notaris.

Mocht er sprake zijn van een eigen bedrijf of de wens om in de toekomst een eigen bedrijf te beginnen, dan is het gewenst om partnerschapsvoorwaarden te maken die de uitsluiting van de (beperkte) gemeenschap van goederen inhouden. Op deze wijze kan aansprakelijkheid van de andere partner worden voorkomen.

Huwelijkse voorwaarden

Huwelijkse voorwaarden laten opstellen bij de notaris in Hengelo

Op het moment dat je in het huwelijk treedt, dan is het ook belangrijk om na te denken over de gevolgen van het huwelijk, bijvoorbeeld op het inkomen en vermogen. Als je in Nederland trouwt zonder vooraf iets te regelen bij de notaris, dan geldt de (beperkte) gemeenschap van goederen. Dit betekent dat al het vermogen dat voor het huwelijk gezamenlijk is en tijdens het huwelijk wordt verkregen automatisch gemeenschappelijk is. Alleen erfenissen, schenkingen en privévermogen van voor het huwelijk, blijven buiten de gemeenschap van goederen. Naast deze gemeenschap van goederen zijn er tal van mogelijkheden om in huwelijkse voorwaarden vast te leggen, wat er met het inkomen en vermogen moet gebeuren tijdens het huwelijk. Het opstellen van huwelijkse voorwaarden moet door een notaris gebeuren vóór het huwelijk. Als er voor het huwelijk geen huwelijkse voorwaarden zijn gemaakt, dan kan dit ook nog tijdens het huwelijk, maar dan moet vaak naast huwelijkse voorwaarden ook een verdeling gemaakt worden. Het is eenvoudiger en goedkoper om de huwelijkse voorwaarden voor het huwelijk te regelen.

Waarom zou je kiezen voor huwelijkse voorwaarden?

De meest voorkomende reden voor het laten opstellen van huwelijkse voorwaarden is het hebben van een eigen onderneming of de wens om die in de toekomst te starten. Door het opstellen van huwelijkse voorwaarden wordt de niet-ondernemende echtgenoot beschermd tegen aansprakelijkheid en faillissement. Schulden van de ondernemer kunnen niet op de echtgenoot verhaald worden. Daarnaast kan de echtgenoot geen aanspraak maken op de onderneming in het geval van een scheiding. Ook kunnen huwelijkse voorwaarden worden gemaakt als de echtgenoten het belangrijk vinden om privévermogen te hebben en houden tijdens het huwelijk: financiële zelfstandigheid en onafhankelijkheid is ook een veel gebruikt argument voor huwelijkse voorwaarden.

Omzetten huwelijkse voorwaarden naar gemeenschap van goederen

In sommige gevallen is het de bedoeling dat de huwelijkse voorwaarden komen te ‘vervallen’. Bijvoorbeeld omdat de echtgenoten al hun vermogen gemeenschappelijk willen hebben. Dan kunnen de huwelijkse voorwaarden naar een gemeenschap van goederen worden omgezet. Het kan ook voordeliger zijn om de huwelijkse voorwaarden te veranderen naar een (beperkte) gemeenschap van goederen. Denk hierbij onder meer aan erfbelasting-besparing bij overlijden, of besparing van overdrachtsbelasting bij een echtscheiding.

Hofsteenge & Wesseling dé notaris in Hengelo

Wij helpen je graag bij opstellen van een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Neem contact met ons op via 074 – 2042000 om vrijblijvend advies te krijgen of maak direct een afspraak met één van onze notarissen in Hengelo.

Hofsteenge & Wesseling notarissen Hengelo

handelsregisternr: 77750209