Belastingvrij geven aan het goede doel #maandvanhetgeven

Wist je dat je aan een goed doel belastingvrij mag schenken of nalaten? Het geven aan een goed is zonder belasting. Normaal gesproken moet iemand (als je meer geeft dan het vrijgestelde bedrag) schenk- of erfbelasting betalen over wat je hebt gegeven. Bij een goed doel ligt dat anders. Als het gaat om een door de Belastingdienst erkend goed doel, dan betaalt het goede doel geen schenk- of erfbelasting over wat je geeft.

Je kunt via deze link controleren of het goede doel dat jij wat wilt geven door de Belastingdienst is erkend. Een goed doel dat is erkend, wordt anbi genoemd. Dat staat voor ‘algemeen nut beogende instelling’.

Je kunt een goed doel van je laten erven, door het goede doel op te nemen in je testament. Als je niet na je dood maar nu al een goed doel geld wilt geven dan kun je dat doen via de collectebus, donorschap, geld over maken naar de rekening of een lijfrenteschenking doen. Bij een lijfrenteschenking (ook wel periodieke schenking genoemd) is er niet alleen fiscaal voordeel voor het goede doel maar ook voor jou als schenker. Als je namelijk vijf jaren achter elkaar hetzelfde bedrag schenkt kun je in aanmerking komen voor aftrek in de inkomstenbelasting. De schenking moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen en juridisch goed worden vastgelegd.

Wil je ook zelf voordeel hebben van een schenking aan het goede doel?

Je kunt de schenking via ons vastleggen en we informeren je over de voorwaarden.

direct notariële hulp