Een notaris is verplicht om de identiteit vast te stellen van degene die de akte bij de notaris ondertekent. Een notaris vraagt daarom naar een legitimatiebewijs en controleert dat op diefstal, geldigheid en echtheid.
Vanaf 1 oktober 2021 is een notaris verplicht om gebruik te maken van een scanner om de echtheid van een legitimatiebewijs te verifiëren.
Per 1 januari 2023 worden de legitimatiebewijs gegevens niet meer opgenomen in de akte.
Bij de ondertekening
- Bij de ondertekening dient u het geldige legitimatiebewijs mee te nemen.
- Bij binnenkomst zal de medewerker van het secretariaat vragen naar uw legitimatiebewijs. De medewerker maakt een scan van het document en ontvangt een bevestiging van de echtheid.
- De medewerker zal het legitimatiebewijs overhandigen aan de notaris en daarbij aangeven of inderdaad aan de vereisten is voldaan.
- De notaris identificeert u aan de hand van het afgegeven legitimatiebewijs.
Privacy
De notaris is wettelijk verplicht uw identiteit te controleren en is een van de weinige instanties die het legitimatiebewijs ook mag kopiëren en scannen met alle gegevens die erop staan.