Nieuw in Nederland: gezinscontract© bij Netwerknotaris

Netwerk Notarissen heeft een gezinscontract© ontwikkeld. Hiermee kunnen mixgezinnen afspraken vastleggen over hun nieuw te stichten gezin. De afspraken gaan niet alleen over het stiefouderschap maar ook over de financiële aspecten. Het gezinscontract vormt een goede aanvulling op het samenlevingscontract of de huwelijkse voorwaarden die partners met kinderen  uit een eerdere relatie afsluiten.

Met het contract kan onder meer worden vastgelegd wie welke kosten van de kinderen betaalt en hoe het zit met de privé-eigendommen van de kinderen, zoals een spelcomputer. Ook kan worden afgesproken in welke mate de partners zich ook met de opvoeding van elkaars kinderen bezighouden, welke huishoudtaken er zijn en worden de huisregels vastgelegd. Er kan ook voor worden gekozen om een gezinsvergadering in te stellen waarin de kinderen inspraak krijgen over zaken die ook hen aangaan, zoals de bestemming van een gezamenlijke vakantie. In het contract wordt op verschillende punten rekening gehouden met de andere ouder van de kinderen. Bijvoorbeeld afspraken over het vieren van verjaardagen en het delen van foto’s van de stiefkinderen op sociale media.

Het gezinscontract is bedoeld voor gezinnen waarin beide partners kinderen hebben. Bij het gaan samenwonen van een partner zonder kinderen met een partner met kinderen, kan in het samenlevingscontract of de huwelijkse voorwaarden een meeouderclausule worden opgenomen.

Wil je weten of het gezinscontract ook handig is in jouw situatie? Bekijk dan de checklist door hier te klikken.

Wil je een gezinscontract laten maken?

Neem dan contact op met een van onze Netwerkkantoren om te vragen of zij het gezinscontract als onderdeel van hun dienstverlening aanbieden.

direct notariële hulp